Wedstrijdagenda

Er kunnen wijzigingen in de wedstrijden zijn opgetreden,
controleer daarom altijd eerst de website van de wedstrijd.

Datum Locatie Wedstrijd Aanvang
2024-04-27 SNEEK De Potten parkrun 09:00
2024-04-27 LEEUWARDEN Groene Ster parkrun 09:00
2024-04-27 HASSELT Koningsloop 11:50

Arjen Kwint uit Loppersum heeft afgelopen zaterdag samen met zijn zoon Thomas meegedaan aan de loodzware 25 kilometer lange La Chouffe (biermerk) Trail vanuit het Belgische Houffalize. Er hadden zich voor deze afstand 400 deelnemers aangemeld. Arjen en Thomas finishten beide na 3.22.42 uur in de middenmoot als 217e en 218e.
la chouffe trail
Lees hieronder het uitgebreide verslag van Arjen aangevuld met eigen foto`s.

La Chouffe Trail
Al maanden gelden had ik me ingeschreven voor de La Chouffe Trail over 47k. Een trail met veel hoogtemeters waar ik meer ervaring in wil opdoen de komende tijd. In de voorbereiding ging alles goed. Genoeg kilometers in de benen. Helaas de maandag voor de loop een auto-ongeluk waardoor mijn lichaam niet meer helemaal ok was. Alvast de afstand aangepast van 47k naar 25k zodat als ik kan starten ik dan samen met zoon Thomas kon lopen. Thomas die overigens nog nooit langer dan 1,5 uur hardgelopen had achter elkaar. Ik had vooral nek- en rugpijn, maar eigenlijk werd de pijn per dag minder en minder. Uiteindelijk besloot ik vrijdag te gaan starten. Met Odette en Eva als toeschouwers kon ik eigenlijk overal stoppen als het niet zou gaan.
Zaterdagochtend werden we vlak bij de start afgezet door Odette en konden Thomas en ik onze startbescheiden ophalen. Het was een gezellige drukte in Houffalize en we hadden er beide veel zin in. Om 10:00 de start met 400 deelnemers aan deze afstand (in totaal werden er verspreidt over twee dagen maar liefst 10 afstanden aangeboden). Al snel een opstopping bij de eerste helling. Te steil om te rennen dus met zijn allen wandelend naar boven. De eerste drie kilometers waren erg zwaar. Veel op- en neer, eigenlijk net teveel mensen op het parcours en bovendien pal in de zon waardoor het erg warm aanvoelde.

Het bleek ook het zwaarste mountainparcours te zijn waar we over liepen. Na drie kilometer werd het pad wat breder en ook het parcours vlakte wat af. We konden nu even wat op adem komen en wat in ritme komen. Zo liepen we richting de eerste verzorgingspost bij de brouwerij van La Chouffe. Daar even goed gedronken en gegeten en met onze supporters gesproken. Ik besloot door te lopen en niet te stoppen. Na 4k had ik wel even het idee dat als het parcours zo zou zijn als het begin dat ik het dan wel al snel genoeg zou vinden maar dat idee was inmiddels verdwenen.
Een mooi pad langs een riviertje door het bos. Opeens viel iemand vlak voor ons. Helaas kon deze persoon niet door. Hij viel boven op een steen en gelijk barstte zijn knie open. We bleven even bij hem om zeker te zijn dat hij verder ok was. Maar in elk geval voor ons een waarschuwing om goed uit te kijken waar je liep met alle lossen stenen en boomwortels. Nog 1 lange klim naar de volgende verzorgingspost. Thomas en ik genoten van de omgeving en de uitdaging.
Bij de tweede verzorgingspost stonden onze toeschouwers ons ook weer aan te moedigen. Nu liepen we wat sneller weer door.
Het laatste stuk naar de finish begon met de doorsteek van de Ourthe. Water tot enkelhoogte en daarna gelijk weer steil omhoog. Alle te steile stukken hebben we gewandeld. We haalden steeds mensen in die er goed doorheen zaten maar wij konden ons gekozen tempo goed volhouden.
De laatste klim op 4k van het einde was echt steil. Het kostte nog veel kracht om daar op te komen. Gekomen op het hoogste punt van de route konden we de laatste kilometers nog bijna 20 mensen inhalen en kwamen we zeer tevreden samen aan over de finish.
Genietend van een La Chouffe was ik blij de loop uitgelopen te hebben. Ik had geen last tijdens het lopen gehad. En bovendien een evenement als dit samen met je zoon te lopen is natuurlijk meer dan fantastisch.
Met in totaal zo'n 750 hoogtemeters smaakt dit zeker naar meer.